Всеки знае, че видео форматът се превърна в ключов маркетингов инструмент през последното десетилетие. Проучване, направено през 2021 г. показва, че средностатистически човек гледа близо 30 часа онлайн видео съдържание на седмица, което е над 4 часа средно на ден!
Всеки опитен маркетолог препоръчва и агитира към създаване на рекламни клипове, но наистина ли видео съдържанието е толкова ключово за една успешна рекламна кампания? Наистина ли си заслужава солидната инвестиция и не е ли тази мания по видео съдържанието просто поредната безперспективна „мода“?
За да въведа в темата и предпоставя към същинската част, чувствам за необходимо да представя малко официална статистика, касаеща въпроса с прекомерното използване на видео съдържание през последните години. Почти няма да сгрешим, ако кажем, че „всеки прави видео“. И наистина малцина са компаниите, които не инвестират смело в създаване на видео съдържание, било то с рекламни, обучителни/информативни, социални или просто имиджови цели. Според последните проучвания, времената на пандемия допълнително катализираха този процес. Оказва се, че 86% от компаниите използват видео съдържание като ключов маркетинг инструмент, като по-впечатляващото е, че този процент е нараснал с 25 за последните пет години! Още по-забележителен е фактът, че 87% от тези компании регистрират позитивен ROI коефициент в резултат на рекламните клипове, сравнено с 33% от 2015! 94% от рекламодателите твърдят, че видео форматът помага на потребителите да разберат даден продукт, като 43% дори регистрират по-малко обаждания в кол центъра си, след като са пуснали информативно видео за продуктите си. Всеки може сам да намери още стотици статистики в онлайн пространството и да се убеди сам, НО не всеки ще намери, че видео съдържанието като маркетинг инструмент също има своите „подводни камъни“.
Именно поради факта, че вече всеки осъзнава необходимостта от създаване на видео съдържание в бизнеса си, може лесно да се попадне в капана на завишените очаквания и нереалистични представи. Оказва се, че има и случаи, в които резултатите от видео кампания разочароват и се превръщат в излишен разход без възвръщаемост. Защо се случва това, има ли начин да се предотврати и коя е тази страна на видео съдържанието, която остава скрита за очите на страничния наблюдател? Следват 5-те основни грешки, при инвестирането във видео съдържание.
- Бум
Първият голям подводен камък при предоверяването на видео съдържанието е стремежът „Бум“, или това, че ще пуснем един видео клип и толкова. Много често в подобни случаи цената действително не си заслужава и се превръща в напразен разход, и то не малък. За бизнеса в контекста на една маркетингова стратегия видео съдържанието е „КОНСУМАТИВ“. В случай че дадена компания избере пътя на видео съдържанието, то тя трябва да има визия за това, какво се крие зад хълма. Още повече – поради технически специфики, в които ще навлезем по-подробно друг път, създаването на повече видео съдържание наведнъж излиза значително по-евтино – цената на бройка спада, като същевременно компанията разполага с много повече съдържание за постепенно постигане на целите – с постоянство и устойчивост.
- Липса на цел
Или с други думи – липса на фокус. Един клип или видео кампания не може да разреши всички предизвикателства пред бизнеса ви, но с правилен подход, може да реши едно. И това е много.
Както казва един велик филмов режисьор „Всичко трябва да следва драматургията.“ В рекламата „драматургията“ е „целта“, а именно рекламодателят да знае и дефинира много ясно, каква е целта, която иска да постигне с помощта на видео съдържанието. Ясната и фокусирана цел ще направи примерния клип успешен.
- Липса на "слушател"
Тази точка е особено валидна за всеки маркетингов инструмент. От ключово значение е ясно да се идентифицира аудиторията, за която е адресиран въпросният клип. Всичко, което ви хрумне – от демографски, географски, социални и психологически фактори, през възраст, професия, пол, до цвят на косата и номер на обувките – всичко е от значение и е много важно да знаете, какво реално интересува вашата таргет аудитория и защо. Само така бихте могли да „адресирате“ видеото правилно.
- Не ме занимавай с глупости, нямам време!
Много често има прекалено много неща, които искаме да кажем и в стремежа си да извлечем максимума от най-великия рекламен клип, създаваме един хаос в главите на нашите потенциални потребители. Тук е много важно да се приоритизира и канализира. Видео съдържанието трябва да е кратко, точно и ясно. В много случаи е по-добре да се инвестира в пет едноминутни клипа, отколкото в един петминутен.
Трябва да разберем, че причината за колосалното нарастване на количеството прекарано време, гледайки видео, се дължи на все по-забързаното ежедневие и все по-краткотрайното задържане на вниманието на хората. С други думи, хората четат по-малко, а гледат повече, защото нямат нерви и търпение. След като това е ясно, не ги тъпчете с безкрайни и многозначителни видеа. Силата на видеото е в това, да задържи погледа, да развълнува и събуди емоциите ти. Да те разсмее или да те провокира. Ако някое от изброените се случи, въпросният зрител САМ ще си намери информацията, САМ ще се образова и САМ ще дойде при вас.
- И сам войнът е войн.
Никога не бива да се забравя, че видеото е един от многото инструменти на маркетинга, поредното парченце в пъзела. Само по себе си дори най-впечатляващото видео не би дало резултат. То реално е „безпомощно“ без подкрепата на всички останали инструменти. Особено днес, когато видеото не е свидетелство за уникалност, а напротив – тренд, поставящ ви в състезание с всички останали, които също правят видеа.
Има изключително много подробности и детайли, що се отнася до създаването на правилна видео кампания. Темата е неизчерпаема и не винаги е подвластна на логика и теория. Петте грешки в създаването на видео съдържание със сигурност не изчерпват въпроса и не могат да гарантират стопроцентов успех. Дори да сме разрешили въпросните 5 проблема, това не е гаранция за успех. Самото създаване на един кратък клип изисква голям екип от правилни професионалисти и още много други фактори. Все пак, смятам и се надявам, че петте грешки могат да послужат като индикатор за сложността на похвата. Видео съдържанието не бива да се подценява и неглижира от една страна, а от друга страна не бива и да се бави и товари излишно със значение. Тайната вероятно е в баланса. При всички положения видеото е водещ маркетингов инструмент навсякъде по света и присъствието му сред маркетинговата кампания на всеки продукт/компания вече не е лукс, а е по-скоро абсолютна необходимост.
Продължаваме трепетно да следим десетгодишната доминация на рекламното видео съдържание, като своеобразен модерен „жанр“ в изкуството. Изглежда, че скоро хората няма да спрат да гледат видеа непрекъснато, понякога със, понякога без смисъл, така че не ни остава нищо друго, освен да го приемем за факт и да си пуснем някой клип в интернет.